09/357 75 21
directie@vbs-bijenkorf.be
Akkerken 2, 9940 Sleidinge
1.1. Hoe organiseren wij onze school ?
1.1.4. Kalender met activiteiten
1.1.6. Gemeentelijke naschoolse opvang
1.1.7. Pedagogische begeleidingsdienst
1.2. Vaste instapdagen voor de kleinsten
1.3. Nieuwe inschrijving nodig ?
1.4.1. Taalscreening niveau Nederlands
1.4.2. Naar het lager onderwijs
1.4.3. Zittenblijven in het kleuteronderwijs of in het lager onderwijs
1.4.4. Indeling in leerlingengroepen
2.1. Hoe begeleiden we je kind ?
2.3. Getuigschrift basisonderwijs
2.4. Met wie werken we samen ? CLB, ondersteuningsnetwerk
2.4.1. Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)
2.4.3. Buitengewone basisschool
2.5. Onderwijs aan huis en synchroon internetonderwijs
2.6. Revalidatie/logopedie tijdens de lestijden
2.7. Stappenplan bij ziekte of ongeval
2.8. Medicatiegebruik en andere medische handelingen
2.8.1. Je kind moet medicatie nemen tijdens de schooluren
2.8.2. Andere medische handelingen
2.9.1. Welke informatie houden we over je kind bij ?
2.9.2. Welke info geven we door bij verandering van school ?
2.9.3. Maken en publiceren van beeld- en geluidsopnames
2.9.4. Recht op inzage, toelichting en kopie
4.1. Leerplicht en afwezigheden
4.1.1. Je kind is nog niet leerplichtig in het kleuteronderwijs
4.1.2. Je kind is 5 jaar en leerplichtig in het kleuteronderwijs
4.1.3. Je kind is leerplichtig in het lager onderwijs
4.1.4. Je kind is voltijds leerplichtig in het basisonderwijs
4.2. Participatie leerlingenraad
4.3. Wat mag en wat mag niet ?
4.3.2. Persoonlijke bezittingen
4.3.3. Gezondheid en milieu op school
4.4. Herstel- en sanctioneringsbeleid
4.4.1. Gedragsregels en afspraken rond pesten
4.4.2. Begeleidende maatregelen
4.5.1. Beroepsprocedure definitieve uitsluiting
4.5.2. Beroepsprocedure niet uitreiken getuigschrift basisonderwijs
Ons schoolreglement
Met de inschrijving van je kind in onze school ben je akkoord gegaan met ons schoolreglement.
Het schoolreglement bevat de rechten en de plichten van elke leerling op school. Het schoolreglement omschrijft wat je van ons mag verwachten, maar ook wat wij van jou en je kind verwachten.
Soms is het nodig om ons schoolreglement aan te passen. Het schoolreglement wordt dan besproken op de schoolraad. Als er wijzigingen zijn aan ons schoolreglement of pedagogisch project, dan vragen we jou om opnieuw je akkoord te geven.
Onze visie en pedagogisch project
DROMEN
Durven geloven in dromen
We durven samen met de kinderen te dromen en te geloven in een wereld van vrede, gastvrijheid, rechtvaardigheid en generositeit. Een katholieke dialoogschool is een oefenplaats voor een (samen)leven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit. Kritisch-creatief leren omgaan met wat eigen en wat anders is, met wat verbindt en wat onderscheidt, stelt leerlingen in staat bij te dragen aan een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving – een wereld waar ook God van droomt.
KWALITEIT
Lat hoog voor iedereen
We werken samen, overleggen en streven naar een voortdurende kwaliteitsbewaking en -verbetering. We geloven rotsvast in de groei- en ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling. We leggen de lat hoog voor iedereen, door in de zone van de naaste ontwikkeling te werken. Zo dagen we ook kinderen uit die gemakkelijker leren dan anderen.
GROEI
Talenten ontdekken, positief zelfbeeld
Om tot een positief leerklimaat te komen is het belangrijk dat we werken aan een warm relationeel school- en klasklimaat vol interactie, dat bijdraagt tot het welbevinden van alle leerlingen.
We geloven in de groeimogelijkheden van elk kind, in het besef dat een leraar de ontwikkeling van een kind nooit volledig kan bepalen.
Door kinderen systematisch uit te nodigen om hun talenten te tonen en in te zetten, benutten we ‘leer-kracht’ van leerlingen en leraren.
ZORGZAAM
Welbevinden voorop
Leraren werken aan een veilig en positief leerklimaat, waar het welbevinden voorop staat. In dergelijke omgeving wordt hun verschillend ontwikkeltempo en hun individuele onderwijsbehoefte gerespecteerd. We weten dat de kansen van kinderen op een succesvolle schoolloopbaan heel sterk samenhangen met de socio-culturele en economische kenmerken van het gezin waarin ze opgroeien. We stippelen een gelijkeonderwijskansenbeleid uit om al onze leerlingen gericht te ondersteunen.
SAMEN
Verbondenheid
Onze school wordt gedragen door het hele team. We streven naar een goede communicatie en een zo groot mogelijke betrokkenheid van ouders en externe begeleiders bij de school.
Wij gaan ervan uit dat je mens wordt in verbondenheid met anderen, met de wereld en met jezelf.
Onze scholengroep VZW EDUGO SG wil vanuit een christelijke authenticiteit onderwijzen, opvoeden en besturen, zorgzaam en verbonden in openheid naar een hoopvolle toekomst.
De belangrijkste wegwijzers voor onze visie zijn gegroeid vanuit verschillende rijke schooltradities die een gedifferentieerd en eigentijds onderwijsaanbod van basisscholen en secundaire scholen garanderen. Onze missie is verankerd in de lokale context van Gent-Noord en in brede maatschappelijke evoluties.
Als katholieke dialoogscholen laten we ons elke dag inspireren door een christelijk mens- en wereldbeeld in de geest van Jezus. Zo bieden we vergevingsgezind kansen aan vanuit geloof, hoop en liefde. Met respect voor ieders eigenheid, leren we iedereen omgaan met de meerwaarde van diversiteit in onze scholen.
Vanuit het streven naar welbevinden van iedereen, willen we kinderen en jongeren hun leergierigheid wekken, hun goesting aanwakkeren om te leren en te leven en om het beste van zichzelf en elkaar naar boven te halen.
Ons doelgericht en gedifferentieerd onderwijsaanbod zet in op kwaliteit en leerwinst, op kritische zin en autonomie en op optimale ontwikkelingskansen. Wij kiezen daartoe voor een eigentijdse didactiek, een krachtige leeromgeving en excellent onderwijs waar de leerkracht ertoe doet.
Vanuit het geloof dat elke mens uniek is, engageren we ons om met kinderen, jongeren en medewerkers op weg te gaan. Daarbij willen we ‘hoofd, hart en handen’ aanspreken zodat onze scholen oefenplaatsen worden van verbondenheid.
We werken samen met alle betrokkenen, in het bijzonder de ouders, in dialoog en in gedeelde zorg en verantwoordelijkheid, met aandacht voor de meest kwetsbaren. Wij willen onze kinderen en jongeren uitdagen tot een open geest die levenslang wil leren. We stimuleren hen om hun grenzen te verleggen en te groeien in zelfredzaamheid en probleemoplossend denken. Zo krijgen ze de ruimte om zich te ontplooien, hun talenten te ontdekken en te groeien tot verantwoordelijke volwassenen.
Ons pedagogisch project kadert in het bredere project van de katholieke dialoogschool. Op onze school is iedereen welkom, wie je ook bent en wat je achtergrond ook is. Samen leven in dialoog met elkaar vinden we belangrijk. Vanuit het voorbeeld van Jezus nodigen we je uit op zoek te gaan naar wat leren en leven voor jou kunnen betekenen.
Kiezen voor een katholieke dialoogschool vraagt betrokkenheid van iedereen. Van ons mag je verwachten dat we je zoveel mogelijk betrekken in het samen school maken. Onze school is voor je kind een leer- en leefwereld die bijdraagt aan de opvoeding die je je kind zelf wilt geven.
Kiezen voor een katholieke dialoogschool betekent vertrouwen stellen in de manier waarop wij als school vandaag het project van de katholieke dialoogschool vormgeven. Als katholieke dialoogschool verwachten we dat je een echte partner van ons bent in de vorming van je kind. Dat houdt ook in dat je kind deelneemt aan de lessen rooms-katholieke godsdienst.
Vrije Basisschool De Bijenkorf (instellingsnummer 025007)
gemengd kleuter- en lager onderwijs
adres : Akkerken 2 (ingang via Schoolstraat)
9940 Evergem – Sleidinge
website school : www.vbs-bijenkorf.be
scholengemeenschap : SEPTEM
coördinerend directeur : Van Hulle Peter
contactgegevens : directeurcodi@gmail.com
schoolbestuur : V.Z.W. Edugo Scholengroep
Sint-Jozefstraat 8
9041 Oostakker
ondernemingsnummer : 0455.490.125
maandag : van 08.25 uur tot 12.05 uur van 13.30 uur tot 15.25 uur
dinsdag : van 08.25 uur tot 12.05 uur van 13.30 uur tot 15.25 uur
woensdag : van 08.25 uur tot 12.05 uur
donderdag : van 08.25 uur tot 12.05 uur van 13.30 uur tot 15.25 uur
vrijdag : van 08.25 uur tot 12.05 uur van 13.30 uur tot 15.25 uur
Voor de kinderen van de lagere school (vanaf 2de leerjaar) is er een vrijblijvende, betalende mogelijkheid om naar de studie te gaan.
Op maandag, dinsdag en donderdag :
een korte studie van 15.35 uur tot 16.05 uur voor klassen 2 en 3.
een lange studie van 15.35 uur tot 16.25 uur voor klassen 4, 5 en 6.
We vragen dat kinderen niet vroeger afgehaald worden. Na de studie kunnen kinderen aansluiten bij de naschoolse opvang of met de rijen mee naar huis. Deelname aan studie wordt gemeld aan de leerkracht via de maandelijkse invulkaart of via schoolagenda. Op aanvraag kunnen kinderen uit het 1ste leerjaar, die maar na 17.30 uur worden afgehaald, ook naar de studie gaan.
Op de website van onze school kan u de jaarkalender vinden met alle geplande activiteiten. Maandelijks wordt een brief opgesteld met de kalender van de huidige maand en de daaropvolgende maand. Deze brieven zijn ook na te lezen op de website van de school.
Wil je meer weten over ons team of bekijk je graag enkele sfeerbeelden, neem dan zeker eens een kijkje op onze website.
De opvang wordt georganiseerd door de gemeente (op onze school) tegen betaling :
voorschools vanaf 07.00 uur
naschools tot 18.00 uur
op woensdag van 12.20 uur tot 18.00 uur
De gemeentelijke opvang werkt met een scansysteem. Jullie kunnen een badge aanvragen via de website van de gemeente (www.evergem.be).
Je kan de opvang bereiken op het GSM-nummer 0468/29.00.71
Claudine Vandenberghe
Talia De Keyser
Op pedagogische studiedagen is er geen opvang, tenzij anders aangegeven door een externe organisatie. Tijdens de vakantieperiodes wordt de opvang gecentraliseerd op één plaats (Sleidinge-Dorp 142).
Er wordt een fiscaal attest bezorgd door de gemeente.
Zorg ervoor dat de leerkracht op de hoogte is als uw kind naar de opvang moet.
Voor de onderwijskundige en pedagogische ondersteuning kunnen wij rekenen op de diocesane begeleidingsdienst van het bisdom Gent.
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent
De inspecteur basisonderwijs controleert de school en haar werking in opdracht van de subsidiërende overheid.
Je kind kan tussen 2,5 en 3 jaar op onze school starten op één van volgende instapdagen :
Op de website van de Vlaamse overheid kan je de eerstvolgende instapdatum van je kind berekenen.
Wordt je kind 2,5 jaar op een instapdatum, dan mag je kind al vanaf die dag naar school.
Is je kind al 3 jaar, dan gelden de instapdata niet. Je kind kan dan elke schooldag starten in de kleuterklas.
Door een schriftelijke instemming met ons pedagogisch project en dit schoolreglement, is je kind ingeschreven in onze school. Eenmaal ingeschreven, blijft je kind in principe bij ons ingeschreven.
1.4. Onderwijsloopbaan
Onze school moet voor elke leerling bij het begin van de leerplicht een taalscreening uitvoeren. Die taalscreening onderzoekt hoe goed je kind Nederlands kan. Indien op basis van de resultaten blijkt dat je kind het Nederlands niet genoeg beheerst, dan volgt je kind een taalintegratietraject dat aansluit bij zijn specifieke noden. De taalscreening gebeurt niet voor anderstalige nieuwkomers. Zij krijgen sowieso een aangepast taalintegratietraject.
Meestal stapt je kind over van de kleuterklas naar de lagere school als het 6 jaar is (of wordt voor 1 januari van het lopende schooljaar). De klassenraad van het kleuteronderwijs en indien nodig het lager onderwijs hebben een belangrijke rol bij de toelating tot het lager onderwijs. Het is belangrijk dat je kind in het voorafgaande schooljaar 290 halve dagen effectief aanwezig was in het kleuteronderwijs. Was je kind geen 290 halve dagen effectief aanwezig in het kleuteronderwijs? Dan gelden er strengere toelatingsvoorwaarden tot het lager onderwijs.
Misschien wil je je kind vroeger naar het lager onderwijs laten gaan. De overstap hangt dan af van de beslissing van de klassenraad van het kleuteronderwijs en eventueel ook van die van het lager onderwijs.
Is je kind al 6 jaar en voldoet het aan de toelatingsvoorwaarden, maar is het volgens jou nog niet klaar voor de lagere school? Je kind kan dan nog maximaal één jaar kleuteronderwijs volgen. De klassenraad van het kleuteronderwijs geeft je een advies.
Op basis van ons pedagogisch project creëren we een leeromgeving waarin je kind een doorlopend leerproces kan volgen. We stemmen de lessen zoveel mogelijk af aan de voortgang in ontwikkeling van je kind.
De klassenraad beslist of je kind wel of niet kan overgaan naar een volgend jaar. De beslissing om niet over te gaan, nemen we omdat we ervan overtuigd zijn dat dit voor je kind de beste oplossing is. We doen dat in het belang van de ontwikkeling van je kind. We motiveren die beslissing schriftelijk en lichten ze mondeling toe. We geven ook aan welke bijzondere aandachtspunten er voor het volgende schooljaar voor je kind zijn.
Wij beslissen in welke leerlingengroep je kind, die in de loop van zijn onderwijsloopbaan van school verandert, terechtkomt. Ook bij de overgang naar een ander jaar (met meerdere klassen) beslissen wij autonoom in welke groep je kind zal zitten. Soms delen we de leerlingengroepen opnieuw in als er nieuwe leerlingen bij komen (bv. in de kleuterschool na een instapdatum).
Nadat je kind het getuigschrift basisonderwijs heeft behaald, kan het geen lager onderwijs meer volgen, tenzij de klassenraad van de school waar je kind het voorafgaande schooljaar lager onderwijs volgde een gunstig advies geeft. De klassenraad geeft dit advies op jouw vraag. Na kennisneming van en toelichting bij het advies van de klassenraad neem jij als ouder een beslissing.
Wordt je kind 14 jaar voor 1 januari van het lopende schooljaar? Dan kan het nog één schooljaar lager onderwijs volgen. Daarvoor is wel een gunstig advies van de klassenraad waar je kind het voorafgaande schooljaar lager onderwijs volgde nodig. De klassenraad geeft dit advies op jouw vraag of op eigen initiatief. Na kennisneming van en toelichting bij het advies van de klassenraad neem jij als ouder een beslissing.
Je kind kan geen lager onderwijs meer volgen als het 15 jaar wordt voor 1 januari van het lopende schooljaar.
Eenmaal ingeschreven, blijft je kind ook de volgende schooljaren bij ons ingeschreven. De inschrijving stopt enkel als één van de volgende situaties zich voordoet:
Elk schooljaar maken we met onze leerlingen enkele leerrijke uitstappen.
Mogelijke daguitstappen zijn:
een schoolreis een sportdag een boerderijbezoek het Gravensteen | de school van toen het cultureel centrum het techniekfestival het bos | het ziekenhuis de fabriek energiek het politiekantoor … |
Er zijn ook meerdaagse schooluitstappen :
Je kind is verplicht deel te nemen aan schooluitstappen die korter dan één schooldag duren.
We streven er als school ook naar om ook alle kinderen te laten deelnemen aan schooluitstappen die één dag of langer duren (meerdaags). Die activiteiten maken deel uit van ons onderwijsaanbod. Door het schoolreglement te ondertekenen, gaan we ervan uit dat je op de hoogte bent van de schooluitstappen die worden georganiseerd. Als je niet wenst dat je kind meegaat op één van de schooluitstappen die één dag of langer duren, dien je dat voorafgaand aan de betrokken activiteit schriftelijk te melden aan de school. Leerlingen die niet deelnemen aan de schooluitstap worden verwacht op school aanwezig te zijn.
Het zwemonderricht begint in de 3de kleuterklas. In het 4de leerjaar gaat uw kind gratis zwemmen. Voor het zwemmen is een badmuts verplicht, volgens de kleur van de niveaugroep (rood, blauw, groen).
De school zorgt zelf voor deze badmutsen. Dit wordt geregeld via de schoolrekening. Badmutsen die niet beschadigd zijn, kunnen kosteloos omgewisseld worden indien er een nieuwe kleur nodig is.
Op school geldt er een permanent rookverbod. Het verbod geldt voor het volledige schooldomein m.i.v. de open plaatsen en aan de schoolpoort. Dit rookverbod geldt voor iedereen die de school betreedt : leerlingen, schoolteam, ouders, bezoekers, …
Ook verdampers zoals de elektronische sigaret, heatstick en de shisha-pen vallen onder het rookverbod, zelfs als ze geen nicotine en tabak bevatten.
Als je kind het rookverbod overtreedt, kunnen we een sanctie opleggen die kadert binnen ons sanctioneringsbeleid.
Er geldt ook een rookverbod tijdens de schooluitstappen en andere activiteiten die wij als school organiseren.
Als je vindt dat het rookverbod op onze school ernstig met de voeten wordt getreden, kan je terecht bij de directeur.
Wij mogen geen handelsactiviteiten uitoefenen alleen om onszelf te verrijken. Het is wel toegestaan om beperkte winst te maken om onze werking te bekostigen. Die handelsactiviteiten moeten passen in de normale dienstverlening aan onze leerlingen of in de afwerking van het leerprogramma.
We maken geen reclame bij verplichte activiteiten (bv. lichamelijke opvoeding in de turnzaal) of leermiddelen (bv. in een werkboek of agenda). Bij een facultatieve activiteit, zoals een meerdaags schooluitstap, mogen we enkel de naam vermelden van de persoon of organisatie die ons hielp dit gratis of tegen een lagere prijs aan te bieden.
De reclame of sponsoring :
Wij hebben de opdracht om voor elke leerling kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien.
Je kan onze visie op leerlingenbegeleiding vinden op de website van de school.
In het kader van „leren leren‟ vinden we het belangrijk dat kinderen een huistaak tot een goed einde kunnen brengen. In groeiende lijn, proberen we aangepast aantal, hoeveelheid en moeilijkheidsgraad te voorzien.
Je kan onze visie op huiswerk vinden op de website van de school.
Hoe wij werken met een schoolagenda kan je lezen in onze visie op huiswerk, op de website van de school.
Onze visie op evalueren kadert binnen het pedagogisch project van de school en is te vinden op de website van onze school. (www.vbs-bijenkorf.be)
Onze visie op rapporteren kadert binnen het pedagogisch project van de school en is te vinden op de website van onze school. (www.vbs-bijenkorf.be)
Of een leerling het getuigschrift basisonderwijs krijgt, hangt af van de beslissing van de klassenraad. De klassenraad gaat na of de eindtermgerelateerde leerplandoelen voldoende in aantal en beheersingsniveau zijn behaald. Daarbij zal de groei die je kind doorheen zijn onderwijsloopbaan maakte, en de zelfsturing die je kind toont, zeker een rol spelen.
Ook leerlingen die een individueel aangepast curriculum volgen, waarbij het curriculum nauw aanleunt bij het gemeenschappelijk curriculum, kunnen in aanmerking komen voor het getuigschrift basisonderwijs. De klassenraad beslist of de eindtermgerelateerde leerplandoelen voldoende in aantal en beheersingsniveau zijn behaald.
Wanneer we het getuigschrift uitreiken, kun je vinden op onze jaarkalender (afscheid 6de)
Algemene regel is dat de beslissing omtrent het getuigschrift basisonderwijs uiterlijk op 30 juni door de school aan de ouders wordt meegedeeld.
De datum van uitreiking is ook de ontvangstdatum voor het instellen van beroep. Als je niet aanwezig bent op de uitreiking, dan geldt 1 juli als datum van ontvangst voor het instellen van beroep.
Behaalt je kind geen getuigschrift basisonderwijs? Dan ontvang je een schriftelijke motivering waarom het getuigschrift niet werd uitgereikt. We geven daarbij ook bijzondere aandachtspunten voor de verdere onderwijsloopbaan van je kind. Je krijgt een verklaring waarin het aantal en de soort gevolgde schooljaren lager onderwijs van je kind staat.
Ouders die niet akkoord gaan met het niet toekennen van een getuigschrift basisonderwijs aan hun kind, hebben toegang tot een beroepsprocedure niet-uitreiken getuigschrift basisonderwijs.
De school werkt samen met het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)
Adres : Halvemaanstraat 96, 9000 Gent
Tel. : 09/277.84.00
Contactpersoon : Laura Vyncke
CLB verpleegster : Elke Staes
CLB arts : Fien Suy
Het CLB heeft als opdracht om leerlingen te begeleiden in hun functioneren op school en in de maatschappij. Die begeleiding van leerlingen situeert zich op vier domeinen :
Via www.clbchat.be kan jij of je kind anoniem een vraag stellen of je verhaal vertellen aan een CLB-medewerker. Je vindt alle informatie en de openingsuren van de chat op hun website https://www.vclbgent.be/
Samen met het CLB hebben we afspraken en aandachtspunten voor de leerlingenbegeleiding vastgelegd. Dit zijn de concrete afspraken over de dienstverlening tussen de school en CLB:
Het CLB werkt vraaggestuurd. Het vertrekt vanuit vastgestelde noden, vragen van de leerling, de ouders of de school. Je kunt rechtstreeks contact opnemen met het CLB om hulp te vragen. Het CLB werkt gratis en discreet.
Als wij aan het CLB vragen om een leerling te begeleiden, dan doet het CLB een begeleidingsvoorstel naar je kind. Het CLB zet de begeleiding enkel voort als jullie daarmee instemmen. Een minderjarige leerling kan zelf instemmen als hij voor zichzelf kan inschatten wat goed voor hem is (= bekwame leerling). Vanaf de leeftijd van 12 jaar vermoedt de regelgever dat een kind zelfstandig kan beslissen om in te stemmen met de CLB-begeleiding.
Wij als school hebben recht op begeleiding door het CLB. Het CLB begeleidt ons door:
Wij wisselen op contactmomenten enkel die gegevens uit die nodig zijn voor de begeleiding op school. Je geeft toestemming bij het doorgeven van informatie verzameld door het CLB. Het CLB legt voor elke leerling die het begeleidt één dossier aan. De CLB-medewerker houdt daarbij rekening met zijn beroepsgeheim en de bescherming van de privacy. Voor meer informatie over de inhoud van het CLB-dossier en over de procedure om toegang of een kopie te bekomen, kun je contact opnemen met het CLB waarmee wij samenwerken.
Het CLB maakt voor elke leerling een multidisciplinair dossier (= CLB-dossier) aan van zodra een leerling een eerste keer is ingeschreven in een school. Als je kind van een school komt die samenwerkt met een ander CLB, zal het CLB-dossier 10 werkdagen na de inschrijving bezorgd worden aan ons CLB. Jij hoeft daar zelf niets voor te doen. Bij een inschrijving voor een volgend schooljaar wordt het dossier pas na 1 september overgedragen.
Als je niet wil dat het dossier van je kind wordt overgedragen, moet je dat binnen een termijn van 10 werkdagen na de inschrijving schriftelijk laten weten aan je vorige CLB. Je kan het adres van dat CLB bekomen bij de hoofdzetel van de CLB of in één van de vestigingen van het CLB.
Je kunt je echter niet verzetten tegen het overdragen van identificatiegegevens en gegevens in het kader van de verplichte begeleiding van leerlingen met leerplichtproblemen en gegevens in het kader van de systematische contacten. Ook tegen de overdracht van een GC-verslag of IAC-verslag* kun je je niet verzetten. In principe worden GC-verslagen en IAC-verslagen bijgehouden in IRIS-CLB online.
Je kunt je ook niet verzetten tegen:
Het CLB biedt ook een aantal gratis vaccinaties aan. Een ouder en/of een bekwame leerling kan op elk vaccinatiemoment een vaccinatie weigeren. Een eenmalige weigering voor alle vaccinaties in de hele onderwijsloopbaan kun je niet doen.
Het leersteuncentrum biedt leersteun aan de school op basis van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leraren en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer. Leersteun is ondersteuning die de maximale ontplooiing, leerwinst, welbevinden, zelfredzaamheid en volwaardige participatie van jouw kind bevordert en die de competenties van leraren versterkt in het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Leersteun zet in op het creëren van een inclusieve klaspraktijk en inclusieve schoolcultuur.
Onze school is aangesloten bij het leersteuncentrum Neon+. Dit leersteuncentrum biedt leersteun aan voor type basisaanbod, type 2, type 3, type 4, type 7 en type 9. Voor type 6 werkt dit leersteuncentrum structureel samen met het specifiek leersteuncentrum Spermalie Brugge.
De school kan leersteun aanvragen voor alle leerlingen die beschikken over een GC-verslag of IAC-verslag. Zo’n verslag wordt opgemaakt door het CLB in overleg met de school en ouders.
De leerondersteuner komt naar de school. Hij kan je kind, de lera(a)r(en) en/of het hele schoolteam ondersteunen. Het leersteuncentrum geeft het leersteuntraject van je kind vorm in overleg met de school, jou als ouder en waar mogelijk je kind zelf. Het CLB kan hierbij betrokken worden als dat nodig zou zijn.
Voor algemene vragen over leerondersteuning kun je terecht bij het informatiepunt van het leersteuncentrum. Wanneer je klachten zou hebben over de leersteun, dan kun je een klacht indienen bij het leersteuncentrum. Als de klacht onvoldoende gehoord of behandeld zou worden door het leersteuncentrum, dan is er bemiddeling mogelijk door het CLB.
Met een IAC-verslag kan je kind de overstap maken naar het buitengewoon onderwijs.
Een combinatie buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs is ook mogelijk. Dan kan je kind maximaal halftijds de lessen of activiteiten bijwonen in een school voor buitengewoon onderwijs. Deze mogelijkheid is een gunst, geen recht. Dit betekent concreet dat beide scholen hiermee akkoord moeten gaan. We maken daarover afspraken in overleg met jou als ouder, waar mogelijk je kind en het CLB. Op de momenten dat je kind les volgt in het buitengewoon onderwijs, heeft het geen recht op leersteun vanuit het leersteuncentrum. De school voor buitengewoon onderwijs staat dan in voor de ondersteuning.
Als je kind wegens chronische of langdurige ziekte of ongeval tijdelijk niet naar school kan komen, dan heeft je kind onder bepaalde voorwaarden recht op tijdelijk onderwijs aan huis, synchroon internetonderwijs of een combinatie van beiden.
Kinderen die verblijven in een voorziening veilig verblijf of het Vlaams detentiecentrum hebben onder bepaalde voorwaarden ook recht op tijdelijk onderwijs aan huis.
Voor tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) moet je als ouder een aanvraag (bij voorkeur schriftelijk) indienen bij de directeur en een medisch attest toevoegen.
2.5.1. Bij langdurige ziekte of ongeval (niet-chronische ziekte)
2.5.2. Een chronische ziekte
Je kind moet op 10 kilometer of minder van de school verblijven. Als je kind op een grotere afstand van de school verblijft, dan zijn we niet verplicht om TOAH te organiseren.
Als je kind aan bovenstaande voorwaarden voldoet, informeren we jou over de mogelijkheid van TOAH. Zodra de voorwaarden voor het verstrekken van TOAH vervuld zijn, kunnen we ermee van start gaan. We gaan dan op zoek naar een leraar om 4 lestijden per week onderwijs aan huis te geven. We maken afspraken met de TOAH-leraar om de lessen af te stemmen op de leerlingengroep van je kind. TOAH is gratis voor jou.
Wij kunnen in overleg met jou ook contact opnemen met de vzw Bednet (www.bednet.be). Dat biedt de mogelijkheid om gratis van thuis uit via een internetverbinding live deel te nemen aan de lessen. We maken dan samen met jou concrete afspraken over opvolging en evaluatie. Synchroon internetonderwijs kan gecombineerd worden met tijdelijk onderwijs aan huis.
Met vragen daarover kun je steeds terecht bij de directie.
Er zijn twee situaties waardoor een kind afwezig kan zijn door revalidatie tijdens de lestijden:
Je moet toestemming vragen aan de directeur om je kind revalidatie tijdens de lestijden te laten volgen.
Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie na ziekte of ongeval toe te staan, moeten wij over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:
Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie toe te staan voor de leerling met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven, moeten wij over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:
De directeur neemt, op basis van de verzamelde documenten, de uiteindelijke beslissing of de revalidatie tijdens de lestijden kan plaatsvinden of niet. Wij delen die beslissing aan jou mee.
De verzekering van de leerlingen die tijdens de lestijden revalidatie krijgen, valt tijdens de periode van de therapie en de verplaatsingen niet ten laste van de schoolverzekering. De begeleiding van de leerling tijdens de verplaatsingen vallen niet ten laste van de school.
Als je kind ziek wordt of zich onwel voelt op school, zullen we jou of een andere opgegeven contactpersoon verwittigen en zullen we, indien nodig, vragen om je kind op te halen.
Op onze school zijn enkele collega’s geschoolde Rode Kruis medewerkers. Zij zullen de eerste zorgen toedienen en een inschatting maken van de verder te volgen stappen.
Er worden steeds verzekeringspapieren meegegeven wanneer een kind naar een dokter of ziekenhuis moet.
Voor vragen i.v.m. het invullen en afhandelen van de verzekeringspapieren kan je steeds terecht bij de directeur.
Je kind wordt ziek op school
Wij stellen in geen geval medicatie ter beschikking, ook geen pijnstillers.
Je kan de school vragen om je kind te helpen bij het nemen van medicatie tijdens de schooluren. Wij gaan na of we daarop kunnen ingaan en vragen indien nodig (schriftelijke) informatie op. Wij zullen dan instaan voor de bewaring van de medicatie en ervoor zorgen dat je kind de medicatie stipt neemt.
Je kunt ons vragen om andere medische handelingen te stellen. We gaan dan na of we de gevraagde handelingen, binnen ons kwaliteitskader, kunnen stellen. We bespreken dat samen met je behandelende arts of verpleegkundige. We werken daarvoor individuele afspraken uit.
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. We verzamelen doorheen de onderwijsloopbaan van je kind heel wat gegevens, zoals bij de inschrijving. We vragen alleen gegevens van je kind op als dat nodig is voor de leerlingenadministratie en –begeleiding. De gegevens die nodig zijn voor de begeleiding van je kind verzamelen we voor ons beleid op leerlingenbegeleiding.
Voor alle verwerkingen van die zogenaamde persoonsgegevens is het schoolbestuur verantwoordelijk.
De gegevens van je kind verwerken we daarbij met het programma informat. We maken met de softwareleveranciers afspraken over het gebruik van die gegevens. De leveranciers mogen de gegevens niet gebruiken voor eigen commerciële doeleinden.
De gegevens van je kind worden digitaal bewaard en veilig opgeslagen. We zien er op toe dat niet iedereen zomaar toegang heeft tot die gegevens. De toegang is beperkt tot de personen die betrokken zijn bij de begeleiding van je kind (zoals de klassenraad, het CLB en het leersteuncentrum).
Om goed te kunnen optreden bij risicosituaties, kunnen we uitzonderlijk ook gegevens over de gezondheidstoestand van je kind verwerken, maar dat gebeurt enkel met je schriftelijke toestemming. Je kunt je toestemming altijd intrekken.
Wij bewaren de gegevens van je kind maximaal 1 jaar nadat je kind de school verlaten heeft. Voor sommige gegevens is er een wettelijke bewaartermijn vastgesteld die langer kan zijn.
Als je vragen hebt over de privacy van je kind of bezwaar hebt tegen bepaalde verwerkingen, kun je contact opnemen met de directie.
Wanneer je kind van school verandert, zullen wij een aantal gegevens over de onderwijsloopbaan van je kind doorgeven aan de nieuwe school. Het gaat om de essentiële gegevens die de studieresultaten en studievoortgang van je kind bevorderen, monitoren, evalueren en attesteren. We doen die overdracht enkel in het belang van je kind.
Als ouder kun je die gegevens – op jouw verzoek – inzien. Je kunt je tegen de overdracht van de gegevens verzetten, voor zover de regelgeving de overdracht niet verplicht stelt. Als je niet wil dat we bepaalde gegevens doorgeven, moet je ons dat schriftelijk binnen de 10 kalenderdagen na de inschrijving van je kind in de andere school laten weten. We zijn verplicht om aan de nieuwe school te melden als je kind een GC-verslag of IAC-verslag heeft. De nieuwe school kan dit GC-verslag of IAC-verslag raadplegen via IRIS-CLB online. In geval van een IAC-verslag geven we daarvan ook een kopie aan de nieuwe school.
Gegevens die gaan over de schending van leefregels door je kind zijn nooit tussen scholen overdraagbaar.
We publiceren geregeld beeld- of geluidsopnames van leerlingen op onze website of sociale media. Met die opnames willen we geïnteresseerden op school en daarbuiten op een leuke manier informeren over onze activiteiten. De personen die de opnames maken, doen dat steeds met respect voor wie op die beelden staat. We letten erop dat de opnames niet aanstootgevend zijn.
Bij het begin van de onderwijsloopbaan van je kind vragen we jou om toestemming voor het maken en publiceren van die beeld- of geluidsopnames. Jouw toestemming die we via ons toestemmingsformulier vragen, blijft in principe voor de hele onderwijsloopbaan van je kind gelden. Enkel indien we de beeld – of geluidsopnames voor een ander doel gebruiken dan we eerder aan jou hebben gevraagd, vragen we opnieuw je toestemming. Je kunt je toestemming altijd intrekken. Je kunt daarvoor contact opnemen met de directie.
We wijzen erop dat die privacyregels ook voor jou en je kind gelden. Volgens de privacyregelgeving mag je beeld- of geluidsopnames waarop medeleerlingen, personeelsleden van de school of andere personen herkenbaar zijn, niet publiceren of doorsturen tenzij je de uitdrukkelijke toestemming hebt van alle betrokkenen.
Op school mogen enkel personeelsleden of personen die daarvoor een opdracht hebben gekregen, bv. de schoolfotograaf, beeld- of geluidsopnames maken.
Je kunt als ouder ook zelf gegevens opvragen die we over je kind bewaren. Je kunt inzage krijgen in en uitleg bij die gegevens. Je kunt foutieve, onvolledige of verouderde gegevens laten verbeteren of verwijderen. Ook kun je een (digitale) kopie vragen. Dat kan door schriftelijk contact op te nemen met de directie. We kunnen geen gegevens doorgeven over anderen, zoals medeleerlingen.
Wij maken geen gebruik van bewakingscamera’s. Indien wij dit toch zouden overwegen om de veiligheid te garanderen, wordt u hiervan tijdig op de hoogte gebracht.
Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van hun kinderen. Onze school zet zich elke dag in om dit engagement waar te maken, maar in ruil verwachten we wel je volle steun. Met deze engagementsverklaring maken we wederzijdse afspraken. Zo weten we duidelijk dat we van elkaar mogen verwachten. Deze afspraken gelden voor de hele periode dat je kind bij ons is ingeschreven.
Als ouder ben je eerste opvoedingsverantwoordelijke van je kind. Wij zijn partners in de opvoeding van je kind. Het is goed dat je zicht hebt op de werking van onze school.
Daarvoor plannen we bij het begin van elk schooljaar een info-avond in de klas van je kind. Je kan er kennis maken met de leerkracht van je kind en met de manier van werken.
We organiseren regelmatig individuele oudercontacten. Bij het begin van elk schooljaar laten we je weten op welke data die doorgaan (zie onze kalender). Wie niet op het oudercontact aanwezig kan zijn, kan een gesprek aanvragen op een ander moment.
Als je je zorgen maakt over je kind of vragen hebt over de aanpak, dan kan je op elk moment zelf een gesprek (via mail of telefoon) aanvragen met de directeur, de zorgcoördinator of de klasleerkracht(en).
We verwachten dat je je als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken rond de opvoeding van je kind en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot oudercontact.
Wij engageren ons om met je in gesprek te gaan over je zorgen en vragen over de evolutie van je kind.
We vinden de aanwezigheid van je kind op school belangrijk. We verwachten dat je kind regelmatig en op tijd naar school komt. De voldoende aanwezigheid van je kind op school draagt bij tot een succesvolle schoolloopbaan van je kind.
We verwittigen jou als de afwezigheid van je kind niet gewettigd is. Indien nodig nemen we begeleidende maatregelen. De aanwezigheid van je kind op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de kleuter- en/of schooltoeslag en voor het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
We moeten de afwezigheden van je kind doorgeven aan de overheid.
We vragen je als ouder te engageren je kind op tijd naar school te brengen, dit zowel in het kleuteronderwijs als in het lager onderwijs.
De school begint om 08.25 uur en eindigt om 15.25 uur (op woensdag om 12.05 uur).
Kinderen die te laat toekomen, melden zich aan bij het secretariaat. We verwachten dat je ons voor 08.40 uur verwittigt bij afwezigheid van je kind. (we kunnen dan tijdig de gereserveerde maaltijd afzeggen).
Als je je kind na het einde van de schooldag nog niet hebt opgehaald en ons niet hebt verwittigd over de reden van het laattijdig ophalen, dan gaat je kind naar de betalende naschoolse opvang van zodra die start (15u55).
Het CLB waarmee we samenwerken staat in voor de begeleiding bij problematische afwezigheden. Die begeleiding is verplicht. Als je niet ingaat op die begeleiding, melden we dit aan de overheid.
Je kunt steeds bij ons terecht in geval van problemen. We zullen samen naar de meest geschikte aanpak zoeken.
Onze school voert een beleid op leerlingenbegeleiding. Dat houdt onder meer in dat we gericht de evolutie van je kind volgen. Dat doen we door te werken met een leerlingendossier. Sommige kinderen hebben op bepaalde momenten nood aan gerichte individuele begeleiding. Andere kinderen hebben voortdurend nood aan individuele zorg.
Als je kind specifieke onderwijsbehoeften heeft, meld je dat aan de directeur. We gaan dan samen met jou na welke aanpassingen nodig en haalbaar zijn. We kunnen ook zelf aanpassingen voorstellen op basis van de vaststellingen in de loop van het schooljaar. Ook dan gaan we steeds eerst in overleg met jou. Welke maatregelen aan de orde zijn, hangt af van wat je kind nodig heeft en wat wij als school kunnen organiseren. We zijn verplicht om redelijke aanpassingen te voorzien als je kind daar nood aan heeft. Je kunt dit als ouder niet weigeren. We gaan wel met jou in overleg bekijken hoe we dit organiseren. Daarbij zullen we aangeven wat je van ons kunt verwachten en wat wij van jou verwachten. Weliswaar verwachten we dat je ingaat op onze vraag tot overleg en dat je de afspraken die we samen maken ook opvolgt en naleeft.
Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands en niet alle kinderen starten hun schoolloopbaan met dezelfde taalvaardigheid Nederlands.
Onze school voert een talenbeleid. Wij engageren er ons toe kinderen te ondersteunen bij het leren van en het leren in het Nederlands. Van jou als ouder verwachten we dat je positief staat tegenover de onderwijstaal en tegenover de initiatieven die we als school nemen om de taalontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen (vb taalintegratietraject voor kinderen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen). We vragen ook om kinderen in de vrije tijd te stimuleren bij het leren van het Nederlands. Vraag ons gerust naar informatie over plaatselijke initiatieven die je engagement daarbij kunnen helpen ondersteunen.
We bieden al onze leerlingen een luisterend oor. Aan kinderen van wie de ouders scheiden, wil de school extra zorg en aandacht geven.
De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij. Wij willen ook in geen geval partij trekken voor één van beide ouders. Wij hopen dat ouders de echtscheidingszaak buiten de school houden. Beide ouders, samenlevend of niet, staan gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen. Zolang er geen uitspraak van de rechter is, houdt de school zich aan de afspraken gemaakt bij de inschrijving. Is er wel een vonnis of arrest, dan volgt de school de afspraken zoals opgelegd door de rechter.
We maken afspraken met ouders die niet meer samenleven, over de wijze van communicatie en informatiedoorstroming.
Om de verbondenheid met de klasgroep en de continuïteit van het leren te garanderen, kan je kind tijdens het schooljaar niet op twee plaatsen schoollopen. Wij moeten de inschrijving van een leerling weigeren als ouders hun kind tijdens het schooljaar afwisselend in verschillende scholen in- en uitschrijven.
In de bijdragelijst vind je een overzicht met schoolkosten die we kunnen vragen. Op die lijst staan zowel verplichte als niet-verplichte uitgaven.
Verplichte activiteiten zijn uitgaven die je zeker zal moeten maken. Niet verplichte uitgaven zijn uitgaven voor zaken die je niet moet aankopen : maak je er gebruik van, dan moet je er wel voor betalen. (middagtoezicht, eetmalen, soep, drankje…)
In de bijdrageregeling staan voor sommige kosten vaste prijzen, voor andere kosten enkel richtprijzen.
Dit laatste betekent dat het bedrag dat je zal moeten betalen in de buurt van de richtprijs zal liggen, het kan iets meer zijn, maar ook iets minder.
De bijdragelijst werd besproken op de schoolraad en is terug te vinden op de website van onze school.
Indien u voor niet-verplichte activiteiten in aanmerking komt voor een sociaal tarief, kunt u contact opnemen met de directie. Op de website vindt u de voorwaarden voor sociaal tarief.
Voor verplichte activiteiten werd een maximumbedrag vastgelegd:
voor het kleuteronderwijs: max. € 55
voor het lager onderwijs : max. € 105
Bijdrageregeling meerdaagse uitstappen (extra-muros):
Momenteel is het maximumbedrag vastgelegd op € 535 voor de volledige duur van de lagere school.
Je krijgt maandelijks een schoolrekening via mail. We verwachten dat die rekening op tijd en volledig wordt betaald. Dat betekent binnen de 8 dagen na afgifte. We verwachten dat de rekening betaald wordt via domiciliëring of via overschrijving.
Ouders zijn, ongeacht hun burgerlijke staat, hoofdelijk gehouden tot het betalen van de schoolrekening. Dat betekent dat we beide ouders kunnen aanspreken om de volledige rekening te betalen. We kunnen dus niet ingaan op een vraag om de schoolrekening te splitsen. Als ouders het niet eens zijn over het betalen van de schoolrekening, bezorgen we jullie beiden een identieke schoolrekening. Zolang die rekening niet volledig betaald is, blijven beide ouders elk het volledige restbedrag verschuldigd, ongeacht de afspraken die ze met elkaar gemaakt hebben.
Indien je problemen ondervindt met het betalen van de schoolrekening, kan je contact opnemen met de directeur. We maken dan een afspraak over een aangepaste betalingswijze. We verzekeren een discrete behandeling van je vraag.
Indien we vaststellen dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft, zonder dat er financiële problemen zijn of omdat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd, zal de school verdere stappen ondernemen. Ook dan zoeken we in eerste instantie in overleg naar een oplossing. Indien dit niet mogelijk blijkt, kunnen we overgaan tot het versturen van een dwingende herinneringsbrief (aangetekende ingebrekestelling). Vanaf dat moment kunnen we maximaal de wettelijke intrestvoet aanrekenen op het verschuldigde bedrag.
Wanneer je laattijdig hebt afgezegd voor een schoolactiviteit of als je kind op dat moment afwezig is, zullen we het deel van de kosten terugbetalen dat nog te recupereren is. Kosten die we al gemaakt hadden, kunnen we opnemen in de schoolrekening.
De schoolraad is een formeel veplicht participatieorgaan. Ze bestaat uit vertegenwoordigers van :
De schoolraad telt een gelijk aantal vertegenwoordigers per groep.
De schoolraad overlegt met het schoolbestuur. Ze kan het schoolbestuur ook schriftelijk adviseren.
De schoolraad houdt je op de hoogte van haar standpunten en activiteiten en zal je in sommige gevallen ook raadplegen.
De schoolraad wordt om de vier jaar samengesteld.
De leden van de ouder- en personeelsgeleding worden door middel van rechtstreekse verkiezingen aangeduid. De leden van de lokale gemeenschap worden gekozen door de twee voornoemde geledingen.
Het oudercomité neemt initiatieven om de samenwerking tussen ouders en school te bevorderen en organiseert informatieve en vormende activiteiten. Het heeft ook een informatierecht en adviesbevoegdheid ten aanzien van het schoolbestuur. Het richt tevens ondersteunende activiteiten in om de schoolwerking financieel en daadwerkelijk te ondersteunen.
Voorzitter : Ragna Haemelynck
contactgegevens : oudercomite@vbs-bijenkorf.be
Wij respecteren de privacy van onze leerlingen, personeelsleden en ouders op sociale media.
Neem je als ouder deel aan sociale media van de school, dan verwachten we dat je de privacy van leerlingen, personeelsleden en andere ouders respecteert. Ook verwachten we dat je je houdt aan de gedragsregels die wij samen met de participatieorganen op school hebben opgesteld.
Binnen de school gelden er afspraken over de communicatie tussen het schoolteam, de ouders (en leerlingen).
Gebruikte communicatiekanalen
Telefoon 09/357 75 21
Er wordt een permanene voorzien op het secretariaat. Tijdens deze uren (van 08.00u tot 16.30u) kan u de school telefonisch bereiken.
Gelieve er rekening mee te houden dat het altijd mogelijk is dat de secretariaatsmedewerker gedurende een korte periode niet op het secretariaat aanwezig is. In dat geval belt u best enkele ogenblikken later terug.
Afwezigheden worden telefonisch en via het mailadres van de klasleerkracht gemeld. Zaken waarbij wij kort op de bal moeten kunnen spelen of die emotioneel geladen zijn, bespreekt u best per telefoon of in persoon.
Het officiële kanaal voor communicatie of berichtgeving gebeurt via het e-mailadres van de individuele leerkracht: voornaam.naam@vbs-bijenkorf.be De uitzondering hierop zijn de e-mailadressen van de directie: directie@vbs-bijenkorf.be en het secretariaat: secretariaat@vbs-bijenkorf.be
Goede afspraken maken goede vrienden
– Bij elke mail/elk bericht moet men zich afvragen of dit de beste weg is. Deze weg is goed om te informeren of een korte vraag te stellen.
– Emoties zijn vaak een slechte leidraad bij het versturen van mails/berichten.
– Voor vragen van algemene aard blijven de directie of het secretariaat het aanspreekpunt.
– Berichten worden 1 keer per 24 uur door het teamlid gelezen.
– U mag een antwoord verwachten binnen de 2 werkdagen.
– We verwachten niet van het team dat ze na 20u en in het weekend berichten van ouders beantwoorden.
Het is belangrijk dat kleuters (leerplichtig of niet) regelmatig naar school komen. Het is in het belang van je kind om het elke dag naar school te sturen. Kinderen die lessen en activiteiten missen, lopen meer risico op achterstand. Zij worden ook minder goed opgenomen in de leerlingengroep.
De afwezigheidsgegevens van je kind worden doorgeven aan de overheid. Kleuters die onvoldoende dagen naar school komen, kunnen hun kleuter- en/of schooltoeslag verliezen en ook de toegang tot het lager onderwijs is afhankelijk van het aantal dagen dat je kind effectief kleuteronderwijs volgde.
We verwachten dan ook dat je de afwezigheid van je kind onmiddellijk aan ons meldt, liefst voor 8.40 uur. Ook als je eens door omstandigheden je kind niet op tijd kunt brengen, laat je dat zo snel mogelijk weten. Je meldt je dan aan bij directie of secretariaat. Komt je kind meerdere keren te laat of is je kind al vaak afwezig geweest, dan kunnen we samen nagaan hoe we de participatie van je kind kunnen verhogen.
Leerlingen jonger dan 5 jaar in het kleuteronderwijs kunnen niet onwettig afwezig zijn. Ze zijn niet onderworpen aan de leerplicht.
Voor 5-jarige leerlingen in het kleuteronderwijs geldt een leerplicht van minstens 290 halve dagen aanwezigheid. Wij kunnen beslissen of een afwezigheid van een 5-jarige kleuter aanvaardbaar is of niet. Als de afwezigheid aanvaardbaar is, dan telt die mee voor het bereiken van de 290 halve dagen aanwezigheid in het kader van de leerplicht. Dat geldt niet voor de toelatingsvoorwaarden tot het lager onderwijs!
Voor niet 5-jarige en dus niet leerplichtige leerlingen in het lager onderwijs gelden dezelfde regels bij afwezigheden als die voor voltijds leerplichtige leerlingen. Zij zijn altijd aanwezig, behalve bij gewettigde afwezigheid.
Voor leerlingen in het lager onderwijs (ook 5-jarige leerlingen die vervroegd zijn ingestapt) en voor 6- en 7-jarige leerlingen in het kleuteronderwijs is de leerplicht voltijds. Zij zijn altijd aanwezig, behalve bij gewettigde afwezigheid.
Gewettigde afwezigheden
Voor leerlingen in het lager onderwijs en voor 6- en 7-jarigen in het kleuteronderwijs gelden volgende gewettigde afwezigheden:
Verwittig ons zo vlug mogelijk en bezorg het medisch attest of het briefje aan de leerkracht. Wij nemen contact op met het CLB bij twijfel over een medisch attest.
Let op: wij kunnen geen toestemming geven om vroeger op vakantie te vertrekken of later uit vakantie terug te keren. Volgens de leerplicht moet je kind naar school gaan van 1 september tot en met 30 juni.
Problematische afwezigheden
Alle afwezigheden die niet van rechtswege of door de school zijn gewettigd, zijn te beschouwen als problematische afwezigheden. Wij zullen je onmiddellijk contacteren bij elke problematische afwezigheid van je kind.
Vanaf 5 halve dagen problematische afwezigheden contacteren wij het CLB. Samen werken wij rond de begeleiding van je kind. We nodigen je in dat geval uit voor een gesprek.
Kinderen kunnen vertegenwoordigd worden in de leerlingenraad. Een leerlingenraad is verplicht als 0 procent van de leerlingen uit de leeftijdsgroep 11 tot 13 jaar (minstens 3 leerlingen) erom vraagt.
De leerlingenraad wordt verkozen onder de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar en jaarlijks bij het begin van het schooljaar. De leerlingenraad wordt voorgezeten door een klasleerkracht.
Leerlingen dragen nette en verzorgde kledij. Op school past geen vakantie- en strandkledij.
Ook de haartooi is verzorgd en hygiënisch.
In de lagere school dragen de kinderen gymkledij van de school : T-shirt en broekje. Bij voorkeur dragen ze ook gympantoffels met witte zolen, best zonder veters, dat bespaart heel wat tijd.
Om hygiënische redenen wordt alle gymkledij opgeborgen in een linnen zakje. De gymkledij blijft doorgaans op school, maar wordt regelmatig meegegeven voor een wasbeurt.
We vragen geen waardevolle voorwerpen mee te brengen naar school.
We vragen om kleding en materiaal te naamtekenen.
Leerlingen gebruiken geen GSM op school.
Leerlingen brengen ook geen snoep mee naar school.
Er wordt geen speelgoed meegebracht van thuis. Enkel springtouwen, elastieken en knikkers worden op eigen risico meegebracht.
Afspraken op de speelplaats en in het gebouw in verband met o.a. :
De kinderen mogen een eigen drinkfles meebrengen naar school.
Tijdens de speeltijden kunnen de kinderen een stuk fruit (of een koek in de namiddag) meebrengen in een doosje.
De koek wordt zonder papiertje in het doosje opgeborgen. Op deze manier weren wij koekpapiertjes op school.
De doosjes zijn genaamtekend en worden ’s morgens in de koek- of fruitmand gelegd aan de ingang van de klasdeur.
In onze school is het van belang om op een verstandige manier om te gaan met voeding. De kinderen moeten het evenwicht vinden in gezonde voeding. We verwachten van onze ouders dat zij rekening houden met deze afspraken bij het vullen van de lunchbox. We verwachten ook van ouders dat ze kinderen naar school sturen na een gezond ontbijt.
Als fitte en gezonde school vinden we het belangrijk om, samen met de ouders, de gewoonte van fruit eten te ondersteunen. Vandaar dat we op onze school kinderen motiveren om fruit mee te brengen.
Enkele praktische opmerkingen :
Kinderen maken nu en dan fouten. Dat is eigen aan het groeiproces van elk kind. Kinderen kunnen leren uit de fouten die ze maken. Onze school wil hierop inzetten door dialoog en herstel alle kansen te geven. In overleg met de betrokkenen gaan we op zoek naar een gepaste maatregel of een mogelijke oplossing. Op die manier kunnen kinderen mee de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te zoeken voor het conflict of om hun fout goed te maken. Hiermee sluiten we als school tuchtmaatregelen niet uit. Het betekent dat wel dat we heel bewust ervoor kiezen om in bepaalde gevallen een tuchtmaatregel op te leggen.
Ingang van de school
Veiligheid op en rond de school vinden we belangrijk. De hoofdingang van de school is langs de Schoolstraat. De ingang langs het Akkerken (rode poort) wordt gebruikt van 08.15 uur tot 08.30 uur en van 15.30 uur tot 15.45 uur.
Voor de opvang kan je zowel langs de Schoolstraat als langs het Akkerken (naast de klassen van het 3de leerjaar) uw kind(eren) ophalen.
Speelplaats
We vragen medewerking aan de kinderen om de speelplaats en de school netjes te houden.
Tijdens de middagpauze en de speeltijden gaat niemand in de gangen of naar de klas zonder toestemming van een toezichter.
Het is niet de bedoeling om naschools vergeten materiaal op te halen. Per uitzondering kan dit, na aanmelding bij de directeur / secretariaat.
Bij het begin en het einde van de lessen wachten de ouders aan het hek om de kinderen af te halen.
Turnzaal
Elke leerling wordt geacht deel te nemen aan de lessen bewegingsopvoeding. Je kind krijgt enkel vrijstelling op basis van een doktersattest.
Ieder kind krijgt wekelijks 2 lestijden gymles en tal van zwemlessen doorheen het jaar.
Bij uitstappen en verkeersveiligheid
Er wordt verwacht dat alle kinderen het gratis aangeboden fluo-jasje dragen die ze krijgen wanneer het kind wordt ingeschreven op school. Bij verlies wordt een nieuw fluo-jasje aangekocht voor 5 euro.
Ouders worden gevraagd om aan de schoolingang de verkeersregels na te leven i.v.m. parkeren.
De parking voor de school is voorbehouden voor het personeel van de school (tijdens de openingsuren van de school).
Voor de school is een zebrapad dat gebruikt wordt wanneer kinderen de straat oversteken.
Er is een ‘kiss and ride’-zone voorzien aan onze school.
Het oudercomité organiseert fluo- en helmacties.
De school organiseert verschillende onderwijsarrangementen om kinderen fietsvaardiger te maken.
Jaarlijks gebeurt er een fietscontrole door gemeentelijke diensten.
Bij vieringen (oa. verjaardagen)
De jarige krijgt extra aandacht. Bij kleuters en het 1ste leerjaar laten we een traktatie toe. Een kleinigheid om te eten, dat aansluit bij het gezond beleid van onze school. Grote slagroomtaarten zien we liever niet. We geven geen individuele cadeautjes die mee gaan naar huis. In het 2de tot 6de leerjaar wordt er niks meer meegebracht.
Hygiëne
In onze school hechten we belang aan hygiëne. We verwachten van onze ouders dat de kinderen net en verzorgd naar school komen. We verwachten ook dat ouders de school verwittigen bij besmettelijke ziektes.
We doen regelmatig een (discrete) luizencontrole. Nadien brengen we de ouders op de hoogte. Er gebeurt dan ook steeds een nacontrole.
Vanuit ons opvoedingsplan besteden we aandacht aan wellevendheid. We ijveren dat de kinderen zich beleefd en voornaam gedragen, met keurige omgangstaal, respectvol naar anderen.
Leerlingen moeten respect opbrengen voor kledij en materialen van anderen, alsook voor het schoolmateriaal, -meubilair en de gebouwen.
Kinderen die bij bovenstaande items in de fout gaan worden…
1ste lichte overtreding
2de (zelfde) lichte overtreding
3de (zelfde) lichte overtreding
Na 3 blauwe nota’s volgt een schrijfstraf (volgens leeftijd*).
1 zware overtreding
*Klas 1 en 2
De leerkracht duidt de afspraak aan en het kind maakt hierover een tekening.
*Klas 3 en 4
De leerkracht duidt de afspraak aan en het kind schrijft de uitleg bij deze afspraak over.
*Klas 5 en 6
De leerkacht duidt de afspraak aan en het kind schrijft zelf neer waarom het belangrijk is dat we deze regel naleven.
Indien de kinderen schade toebrengen, kan er een schadevergoeding volgen.
Pesten wordt op onze school niet getolereerd. Wanneer pestgedrag wordt vastgesteld, gaat de school als volgt te werk :
Wanneer je kind de goede werking van de school of het lesverloop hindert, kunnen we in overleg met je kind en eventueel met jou een begeleidende maatregel bepalen. De school wil hiermee je kind helpen tot gewenst gedrag te komen.
Een begeleidende maatregel kan zijn :
Herstel
Vanuit een cultuur van verbondenheid wil de school bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Een herstelgerichte maatregel kan zijn :
Dit is een gesprek tussen de betrokken leerlingen, in het bijzijn van bijvoorbeeld ouders of vertrouwensfiguren, onder leiding van een onafhankelijk persoon. Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor wat zich heeft voorgedaan. De directeur of zijn afgevaardigde kan een tuchtprocedure voor onbepaalde tijd uitstellen om dit groepsoverleg te laten plaatsvinden. Hij brengt je dan per brief op de hoogte.
Wanneer je kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft je kind op school aanwezig.
Een ordemaatregel kan zijn :
Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk.
Let op : wanneer we spreken over directie, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
Wanneer het gedrag van je kind de goede werking van de school ernstig verstoort of de veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen belemmert, dan kan de directeur een tuchtmaatregel nemen. Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerling in het lager onderwijs.
mogelijke tuchtmaatregelen zijn :
preventieve schorsing als bewarende maatregel
In uitzonderlijke situaties kan de directeur in het kader van een tuchtprocedure beslissen om je kind preventief te schorsen. Deze bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven én om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is.
De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan jou meegedeeld. De directeur bevestigt deze beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan vijf opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan deze periode eenmalig met vijf opeenvolgende schooldagen verlengd worden, indien door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directeur motiveert deze beslissing.
procedure tot tijdelijke en definitieve uitsluiting
Let op : wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Bij het nemen van een beslissing tot tijdelijke en definitieve uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd :
Bij een definitieve uitsluiting zoeken we samen met het CLB naar een nieuwe school. Als je geen inspanningen doet om je kind in een andere school in te schrijven, krijgt de definitieve uitsluiting effectief uitwerking na één maand (vakantieperiodes tussen 1 september en 30 juni niet meegerekend). Jij moet er dan op toezien dat je kind aan de leerplicht voldoet. Wij kunnen de inschrijving van je kind weigeren als je kind het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar definitief werd uitgesloten op onze school.
opvang op school in geval van preventieve schorsing en (tijdelijke en definitieve) uitsluiting
Wanneer je kind tijdens een tuchtprocedure preventief geschorst wordt of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.
Bij een definitieve uitsluiting heb je 1 maand de tijd om je kind in een andere school in te schrijven. In afwachting van de inschrijving is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.
Let op : wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Ouders kunnen tegen de beslissing tot definitieve uitsluiting beroep aantekenen. De procedure gaat als volgt :
A. Je dient met een aangetekende brief beroep in bij de voorzitter van het schoolbestuur :
V.Z.W. Edugo Scholengroep
Sint-Jozefstraat 8
9041 Oostakker
Ondernemingsnummer : 0455.490.125
of
Wanneer de school open is, kan je het beroep bij het schoolbestuur op school persoonlijk afgeven. Je krijgt dan een bewijs van ontvangst dat aantoont op welke datum je het hebt ingediend. De school geeft het beroep daarna door aan het schoolbestuur.
De aangetekende brief moet ten laatste verstuurd worden op de 5de dag nadat de beslissing van de definitieve uitsluiting van je kind werd ontvangen. Er is dus een termijn van 5 dagen. De aangetekende brief met het bericht van de definitieve uitsluiting wordt geacht de 3de dag na verzending te zijn ontvangen. Ook wanneer je de aangetekende brief eerder ontvangt, telt de 3de dag na verzending als startdatum voor het berekenen van de termijn. De poststempel geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst. Dat geldt ook als je ervoor kiest om het beroep persoonlijk af te geven op school.
Let op : als het beroep te laat wordt verstuurd of afgegeven, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten verklaren. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
Het beroep bij het schoolbestuur moet aan de volgende voorwaarden voldoen :
We verwachten ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom de definitieve uitsluiting betwist wordt. Hierbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
B. Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het schoolbestuur of zijn afgevaardigde een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie zitten zowel personen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn als personen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die je klacht grondig onderzoekt. De persoon die de definitieve uitsluiting heeft uitgesproken, maakt nooit deel uit van de beroepscommissie, maar wordt wel gehoord.
C. De beroepscommissie nodigt jou en je kind uit voor een gesprek. Je kunt je daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. In de brief met de uitnodiging staat wie de leden van de beroepscommissie zijn. De samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.
Vóór de zitting kun je het tuchtdossier opnieuw inkijken.
Het gesprek gebeurt ten laatste 10 dagen nadat het schoolbestuur het beroep heeft ontvangen. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht. De schoolvakanties schorten de termijn van 10 dagen op. Dat betekent dat schoolvakanties niet meetellen bij het berekenen van de termijn. De zitting van de beroepscommissie kan wel tijdens een schoolvakantie plaatsvinden.
D. De beroepscommissie streeft in haar zitting naar een consensus. Wanneer het toch tot een stemming komt, heeft de groep van personen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn even veel stemmen als de groep van personen die dat niet zijn. De voorzitter is niet verbonden aan de school of het schoolbestuur. Wanneer er bij een stemming evenveel stemmen voor als tegen zijn, geeft zijn stem de doorslag.
E. De beroepscommissie zal ofwel het beroep onontvankelijk, ofwel de definitieve uitsluiting bevestigen of vernietigen. De voorzitter van de beroepscommissie deelt de gemotiveerde beslissing binnen een termijn van 5 dagen met een aangetekende brief mee. De beslissing is bindend voor alle partijen.
Het beroep schort de uitvoering van de beslissing tot definitieve uitsluiting niet op. Dat betekent dat ook tijdens de beroepsprocedure de tuchtmaatregel van kracht blijft.
Indien je als ouder niet akkoord gaat met het niet-toekennen van het getuigschrift basisonderwijs, kan je beroep instellen. Die beroepsprocedure wordt hieronder toegelicht.
Let op :
V.Z.W. Edugo Scholengroep
Sint-Jozefstraat 8
9041 Oostakker
Ondernemingsnummer : 0455.490.125
Let op : als het beroep te laat wordt verstuurd of afgegeven, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen. Het beroep bij het schoolbestuur moet aan de volgende voorwaarden voldoen :
We verwachten ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs betwist wordt. Hierbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
Ben je over iets niet tevreden op onze school, dan kun je contact opnemen met de directie. Samen zoeken we naar een oplossing. Blijf je bezorgdheden hebben, dan kun je contact opnemen met het schoolbestuur. Als ook dat niet tot een oplossing leidt, kun je klacht indienen bij de klachtencommissie.
Je kunt je klacht indienen:
De klachtencommissie kan je klacht enkel behandelen als die aan bepaalde voorwaarden voldoet.
De klachtencommissie is geen rechter en kan geen verplichtingen, sancties of schadevergoedingen opleggen. Ze kan alleen maar je ontevredenheid beluisteren en mogelijke oplossingen adviseren.
Meer informatie over de klachtencommissie vind je op de webapplicatie.
Bij een niet-gerealiseerde of ontbonden inschrijving van een kind kun je klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten (onderwijs.vlaanderen.be/nl/commissie-inzake-leerlingenrechten).
Klachten die gaan over de principes van zorgvuldig bestuur kunnen worden ingediend bij de Commissie inzake Zorgvuldig bestuur (onderwijs.vlaanderen.be/nl/ouders/wat-mag-en-moet-op-school/een-vraag-of-klacht-over-je-school/met-een-vraag-of-klacht-naar-de-commissie-zorgvuldig-bestuur). Zorgvuldig bestuur betekent dat scholen zich in de dagelijkse werking aan een aantal principes moeten houden (onder andere kosteloosheid, eerlijke concurrentie, verbod op politieke activiteiten, handelsactiviteiten, reclame en sponsoring)
Copyright © 2024 Web en Meer. All Rights Reserved.